ealiya gasht's profile

شیراز | Shiraz

شیراز | Shiraz
شهر شیراز یکی از شهرهای بزرگ کشور ایران و مرکز استان فارس است. این شهر به دلیل جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی فراوان، همواره گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. با ایلیا گشت همراه شوید تا با شهر شعر و ادب ایران‌زمین آشنا شوید. 
معرفی شهر شیراز
شهر شیراز در بخش مرکزی استان فارس، در منطقهٔ کوهستانی رشته کوه زاگرس واقع شده و آب و هوای معتدلی دارد. در سرشماری سال ۱۳۹۵ هجری خورشیدی جمعیت این شهر  ۱٬۷۱۲٬۷۴۵ نفر برآورد شده است.
این شهر در دوران صفاریان، بوییان و زندیان پایتخت ایران بوده‌است و پس از تبریز (در سال ۱۲۸۷) و تهران (در سال ۱۲۸۹) سومین شهر ایران است که در سال ۱۲۹۶ خورشیدی، نهاد شهرداری در آن تأسیس گردید.
این شهر به دلیل قرار گرفتن در مرکز ایران و واقع‌شدن در یک منطقه حاصل‌خیز، مرکزی برای مبادلات محلی کالا بین کشاورزان، یکجانشینان و عشایر بوده‌است. همچنین این شهر در مسیر تجاری بنادر جنوب مانند بندر بوشهر قرار گرفته‌است.
آب و هوا
این شهر دارای آب و هوای معتدل است. میانگین دما در تیرماه که گرم‌ترین ماه سال این شهر است، ۳۰ درجه و در دی‌ماه  که سردترین ماه آن است، ۵ درجهٔ سانتی‌گراد می‌باشد و میانگین سالانهٔ دما ۱۸ درجهٔ سانتی‌گراد است. میزان بارندگی سالیانه نیز در این شهر ۳۳۷٫۸ میلی‌متر گزارش شده است.
زبان
مردم شیراز به زبان فارسی و با لهجه شیرازی صحبت می‌کنند.
فرهنگ
شهر شیراز به شهر شعر ایران معروف است و زادگاه دو شاعر بلند آوازه ایرانی یعنی حافظ و سعدی است. این شهر با باغ و گل و بلبل شهرت جهانی دارد. در فرهنگ ایرانیان همواره باغ از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است و شیراز نیز از قدیم به داشتن باغ‌های بسیار و زیبا مشهور بوده‌است. امروزه بیش‌تر باغ‌های این شهر در شمال غرب آن و در مناطق قصردشت، کشن، چمران و معالی‌آباد واقع شده‌اند. از لحاظ تاریخی تعدادی از باغ‌های شیراز اهمیت بسیار دارند و به‌عنوان مراکز مهم گردشگری به‌شمار می‌آیند. باغ ارم، باغ عفیف‌آباد، باغ دلگشا و باغ جهان‌نما از معروف‌ترین این باغ‌ها هستند.
جمعیت: ۱٬۷۱۲٬۷۴۵ نفر
پیش شماره تلفن: ۰۷۱
منطقه زمانی: 4:30+ UTC
شیراز | Shiraz
Published:

شیراز | Shiraz

شهر شیراز یکی از شهرهای بزرگ کشور ایران و مرکز استان فارس است. این شهر به دلیل جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی فراوان، همواره گردشگران بس Read More

Published:

Creative Fields