ealiya gasht's profile

تهران | Tehran

تهران | Tehran
شهر تهران بزرگ‌ترین شهر و پایتخت کشور ایران است. با توجه به جمعیّت 8.7 میلیون نفری، این شهر بیست و پنجمین شهر پرجمعیّت و بیست و هفتمین شهر بزرگ جهان به‌شمار می‌آید. تهران مرکز ثقل سیاسی اداری کشور طی 200 سال اخیر محسوب می شود. شهری آباد که راه های دسترسی قابل قبولی دارد. فضای تمیز و پارک های آن چشم انداز خوبی را برای هر بیننده ای فراهم می سازد. با ایلیا گشت همراه شوید.
معرفی شهر تهران
بیش از 200 سال از انتخاب تهران به عنوان پایتخت ایران می گذرد. این شهر در جنوب دامنهٔ رشته‌کوه البرز و در ارتفاع 1100 متری سطح دریای آزاد قرار گرفته است. این شهر دارای یک شبکهٔ متراکم بزرگراهی و ۷ خط مترو فعال و ۸ خط مترو در حال ساخت است که در سال ۱۳۹۴، ۷۱۷ میلیون مسافر را جابه‌جا کرده‌اند. دو برج مهم در این شهر وجود دارند، یکی برج آزادی که نماد شهر محسوب می شود و دیگری برج میلاد که از جاذبه های مهم شهر است. شهر تهران در پلّهٔ آخر فهرست گران‌ترین پایتخت‌های دنیا در سال ۲۰۰۸ میلادی قرار داشت. هزینه متوسط خانوار در این شهر دو برابر دیگر استان‌های ایران است. مردم آن ۳۳٪ از مالیات کشور را پرداخت می‌کنند. این شهر میزبان نیمی از فعّالیّت‌های صنعتی کشور ایران است.
شکوفایی
پیشینه شکوفایی تهران به سال 1166 هجری شمسی هنگامی که آقامحمدخان قاجار آن را به پایتختی برگزید، باز می‌گردد. سپس در دوره رضاشاه پهلوی با شتاب بیشتری گسترش یافت و مردم بسیاری از استان‌های پیرامونش را جذب خود نمود. از دهه 1340 شمسی، این شهر مرکز جذب مهاجران از سراسر ایران بوده‌است.
مردم
ساکنان اصلی تهران فارسی‌زبان بوده‌اند. اکنون مردم از اقوام مختلفی در این شهر زندگی می‌کنند. در تهران مردم به زبان فارسی و با لهجه تهرانی با هم گفتگو می‌کنند.
آب و هوا
تهران از شمال به نواحی کوهستانی، و از جنوب به نواحی کویری منتهی شده، در نتیجه در جنوب و شمال دارای آب و هوایی متفاوت است. نواحی شمالی آب و هوای سرد و خشک و نواحی جنوبی آب و هوای گرم و خشک دارند.
جمعیت: 8.7 میلیون نفر
پیش شماره تلفن: 021
منطقه زمانی: 4:30+ UTC
تهران | Tehran
Published:

تهران | Tehran

Published:

Creative Fields