ealiya gasht's profile

پریه ویدزا | prievidza

پریه ویدزا | prievidza
پریه ویدزا شهری در مرکز اسلواکی مرکزی و غربی است. و دومین شهرداری بزرگ منطقه ترنچین و یازدهمین شهر بزرگ اسلواکی است. این شهر به عنوان یک شهر مرکزی در منطقه پریه ویدزا و حوضه نیترا فوقانی یک مکان برای بسیاری از موسسات با اهمیت منطقه ای ، دولتی و همچنین تجاری است. به دلیل درصد نسبتاً بالایی از درختان کاشته شده ، معمولاً این شهر به عنوان “شهر سبز” خوانده می شود. حوضه نیترا فوقانی از اواسط دوره پارینه سنگی ساکن بود ، همانطور که از یافته های غنی دیرینه شناسی در بژنیس و پریه ویدزا مشهود است.
هزاران اثر باستانی از جمله ابزارهای سنگی ، فسیل های استخوانی حیوانات و بقایای شومینه کشف شده است. اولین یادداشت مکتوب پریه ویدزا در سال 1113 با عنوان “Preuigan” بود. در تاریخ 2683 ، در 26 ژانویه به یک شهر آزاد سلطنتی ارتقاء یافت. این بدان معناست که این شهر امتیازاتی از قبیل پرداخت مزایا برای برگزاری بازارها ، انتخاب کشیش و شهردار ، کارخانه های ساختمانی ، صید ماهی ، توسعه آزاد صنایع دستی و فروش محصولات را به دست آورد.
تاریخچه
از شانزدهم تا سوم قرن 17 ، خانواده Thurzó این شهر را تحت کنترل خود درآوردند. عثمانی ها از جنوب به پریه ویدزا نزدیک شدند و آن را در سال 1599 به همراه سایر شهرها در دره رودخانه بالا نیترا آتش زدند. در سال 1666 ، پیاریست ها کلیسای باروک و صومعه را ساختند که به یک مرکز فرهنگ و آموزش تبدیل شدند. در جریان قیام کوروچ در سال 1673 ، پریه ویدزا دوباره آتش گرفت ، با آتش سوزی بخشی از بایگانی های شهر از بین رفت
 از اواخر قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم ، با احداث راه آهن به پریه ویدزا ، صنعت شروع به رشد کرد. در طول جنگ جهانی دوم ، این شهر یکی از مراکز پارتیزان بود. در 4 آوریل 1945 ، این شهر توسط نیروهای ارتش 40 ام شوروی اسیر شد. از زمان پایان جنگ ، جمعیت با رشد گسترده ای از 5،000 نفر به 53،000 نفر رسیده است. این شهربه خانه بسیاری از کارگران معدن و کارگرانی تبدیل شد که در معادن زغال سنگ ، نیروگاه و کارخانه شیمیایی در شهر مجاور نوویکی کار پیدا کردند.
جایگاه ورزش در شهر
بسکتبال محبوب ترین و موفق ترین ورزش در سطح شهر است. پریه ویدزا در لیگ بسکتبال چکسلواکی مردان قبلی و پس از انحلال چکسلواکی 4 عنوان قهرمانی در لیگ بسکتبال اسلواکی 2 عنوان کسب کرد. باشگاه والیبال  VK این شهر در لیگ برتر والیبال مردان اسلواکی موفق به کسب 1 عنوان شد. فوتبال همچنین در شهر از سنت دیرینه برخوردار است. فوتبالیست هایی مانند مارتین اکرتل ، جوراج کوچکا ، پاتریک هروسکوکی یا داوید هنکو در کلوپ های محلی فوتبال مطرح شدند.
موقعیت جغرافیایی پریه ویدزا
پریه ویدزا در ارتفاعی از 280 متر از سطح دریا قرار دارد و مساحتی معادل 43.06 کیلومتر مربع دارد. [3] این شهر در نزدیکی شهر کوچکتر اما مشهور بجنیس واقع شده است و در واقع سیستم حمل و نقل عمومی را به اشتراک می گذارد. دره رود نیترا ، که در آن شهر قرار دارد ، از هر طرف با رشته کوه احاطه شده است ، در کوههای غربی استرووف ، در شمال مال فیفت ، در شرق Žiar و در جنوب پریه ویدزا . این شهر یازدهمین شهر بزرگ اسلواکی است. این شهر در حدود 60 کیلومتری جنوب از ژلینا، 69 کیلومتری کیلومتری شرق مرکز منطقه ترنچین و 158 کیلومتر از براتیسلاوا واقع شده است. Prievidza در منطقه معتدل شمالی قرار دارد و دارای چهار فصل متمایز از آب و هوای قاره ای است.
جمعیت: 46,059
پیش شماره تلفن: 421+
منطقه زمانی: UTC+1
پریه ویدزا | prievidza
Published:

پریه ویدزا | prievidza

پریه ویدزا شهری در مرکز اسلواکی مرکزی و غربی است. و دومین شهرداری بزرگ منطقه ترنچین و یازدهمین شهر بزرگ اسلواکی است. این شهر به عنوان یک شهر مرکز Read More

Published:

Creative Fields